Alma Cersius: de consument eerst !
Alma Cercius groepeert drie coöperaties in de buurt van Béziers, met als leidraad de bekende spreuk: “Eendracht maakt macht”. Dat er een Latijnse naam werd gekozen voor het bedrijf heeft te maken met het Romeinse verleden van de streek waarin ze actief zijn, een regio die destijds La Narbonnaise genoemd werd, een belangrijke provincie in de Romeinse tijd op de weg van Rome naar Spanje, met een wijnstreek die reeds bekend was in de tijd van Plinius de Oudere. De wijnbouw heeft er trouwens nooit stilgelegen en Alma Cersius is daar een mooi bewijs van.
De geschiedenis van Alma Cersius is opmerkelijk, want amper twaalf jaar geleden produceerden ze nog uitsluitend bulkwijnen. Het volstaat om de kelder in Portiragnes te bezoeken en te constateren dat er intussen heel veel is veranderd. En meer nog, om de intelligente onderverdeling van hun gamma te zien: «Parti pris», «C’est la vie», «Charme et goût», «Sur mesure» … Voor elke blend of elk druivenras kan het bedrijf diverse vinificatietypes voorstellen, diverse wijnprofielen. Je houdt van chardonnay met duidelijke accenten van citrus? Dat hebben ze. Je houdt eerder van mineraal? Ook dat hebben ze.
Dat deze strategie zijn vruchten afwerpt is duidelijk. Momenteel verkoopt Alma Cercius ongeveer 2,6 miljoen flessen per jaar, waarvan 70% voor de export is bestemd (met België als een zeer belangrijke afnemer).
Achter deze efficiënte marketing en commerciële kracht schuilen 167 aangesloten wijnboeren die samen 1200 ha wijngaarden runnen, aangeplant met niet minder dan 24 verschillende druivenrassen (waarvan 11 witte). Hun grote trots is het maritiem terroir, eerder fris voor deze regio, hun bodems bedekt met rolkeien (850 ha) en natuurlijk het schitterende werk dat ze samen verrichten.
Voor de vinificatie kan Alma Cercius rekenen op de talentrijke Guillaume Bonzoms. Hij studeerde oenologie maar is sedert 2005 ook directeur van deze coöperatie. Deze uit Perpignan afkomstige wijnmaker kreeg onlangs de titel van ‘Wijnmaker van het jaar’ van de krant Het Nieuwsblad. Hiermee volgt hij grote namen op als Gérard Bertrand en Miguel Torres.
Dat deze titel hem niet naar het hoofd is gestegen, wordt duidelijk wanneer hij zijn filosofie verduidelijkt aan Het Nieuwsblad: “We luisteren in de eerste plaats naar de consument. Het is hij die bepaalt welke wijn we moeten maken. Onze wijnboeren moeten uiteraard garant staan voor kwaliteit. Zo zijn al onze wijnbouwers verplicht om hun eigen druiven te proeven, want zelfs een wijn uit het instapgamma moet een kwalitatieve wijn zijn. Maar je hoort mij niet mopperen, ik heb het mooiste beroep ter wereld.”
Op zoek naar een wijn op maat voor uw klanten ... Heeft u al een stijl in gedachten en/of wilt u van alle expertise van de kelder profiteren om deze te produceren ... Neem contact op !